Agrár szektorNEWS

Infláció és áremelkedés – így spórolunk, ám akár 40 százalékos áremelést is elviselünk!

Infláció és áremelkedés – a vásárlói ingerküszöb fölé kerültek az árak. Mutatjuk, hogyan változtak a fogyasztói szokások. Mi magyarok tudatos termékválasztással, bevásárlólistával és otthon főzéssel spórolunk – derül ki egy kutatásból.

Az élelmiszerárak növekedése sok termékcsoportban érte el azt az ingerküszöböt, amely után a fogyasztók megváltoztatják a vásárlási szokásaikat. Érdekes adat, hogy a változtatás mellett

a fogyasztók számára a márkahűség is fontos azoknak a termékeknek az esetében, amelyekben megbíznak.

Az infláció miatt más termékekre váltunk

A NielsenIQ felmérése szerint az élelmiszerek ára átlagosan 40 százalékkal emelkedhet, mielőtt a fogyasztók más termékekre váltanának vagy kevesebbet vásárolnának. Láthatóan ezt a szintet a magyar élelmiszerboltokban már több termékcsoport esetében is meghaladta az áremelkedés, így sokaknak várhatóan meg kell húzniuk a nadrágszíjukat, rákényszerülve, hogy megváltoztassák eddigi fogyasztási szokásaikat.

„Egy biztos, a hazai vásárlóerő véges, mindemellett az Európai Unióban Magyarországon emelkedtek a legnagyobb mértékben az élelmiszerárak, ráadásul a létfontosságú, alapvető élelmiszerek – mint a tej és a kenyér – ára is drasztikusan nőtt.

Az inflációs nyomáshoz igazodnak a vásárlók

A fogyasztás költségei világszerte megnőttek, és az inflációs nyomáshoz igazodó vásárlók ehhez igazítják szokásaikat: egyre többen választják az otthon főzést, mind tudatosabban kerülik a pazarlást, keresik az akciókat, és összességében – a válságra válaszul – kevesebbet vásárolnak, és felelősségteljesebbek az élelmiszer-fogyasztás terén” – fejtette ki a vásárlói szokások változásait Monori István, a több mint húsz éve a Hulala növényi habalapokat forgalmazó König-Units Kft. brand-managere.

 

ksh infláció november
KSH: infláció 2023. november

Az inflációs adatok, forrás: KSH – 2023. novemberi adatsor

 

A NielsenIQ havonta végez fogyasztói kutatásokat, ami alapján négy kulcsstratégiát azonosított a fogyasztók áremelkedésre vonatkozó reakciója alapján. A kutatás szerint

a kevesebb vásárlás mellett ismételten az olcsóbb termékek kerülnek előtérbe, a fogyasztók pedig egyre inkább nyomon követik a vásárlói akciókat és figyelik, mely termékek hol kaphatók a legkedvezőbb áron. A negyedik kategória a tudatosság, azaz a vásárlók több időt és energiát fordítanak a vásárlásaik megtervezésére, bevásárlólistával kelnek útra és ehhez szorosan tartják is magukat.

Promóciós és árverseny a magyar boltokban

A vásárlói szokások változása Magyarországon ismét előtérbe helyezte a márkák közötti promóciós és árversenyt. A fogyasztói felmérésből jól látszik, hogy a fogyasztók aktívan keresik az olcsóbb lehetőségeket, akár olcsóbb helyettesítő termék vagy promóciók formájában. A vásárlási szokások szempontjából azonban érdekes adat, hogy a fogyasztók az olcsóbb termékek felkutatása mellett néhány olyan termék esetében kivételt tesznek, amelyben megbíznak és az áremelkedés ellenére is kitartanak az adott márka mellett.

„Az élelmiszereken belül a Hulala termékek szempontjából érdekes totál hab-habalap kategória csökkenése darabban az előző évhez képest 17 százalék körüli a Nielsen-adatok szerint. A polci árak 2023-ra duplájára emelkedtek a 2022 eleji árhoz képest. A Hulala piaci dominanciája ennek ellenére a kategórián belül nem csökkent, hanem tovább nőtt, ami valószínűleg annak is köszönhető, hogy a márkaismertség mellett a felhasználók tudatában vannak a minőség fontosságának, hiszen a termék beépül egy ételbe, aminek a többi összetevője is hasonló nagyságrendben drágult, így nem kockáztatnak gyengébb képességű termékkel” – magyarázta a jelenséget Monori István.

A vásárlók lojalitása így működik

„Ilyen gazdasági helyzetben, a magas infláció, a drasztikus áremelések mellett egyedüli márkaként tartja a helyét a kategóriájában a Hulala. Ez számunkra a vásárlók lojalitását mutatja. Mindemellett a vendéglátás, és ezen belül a cukrászat, nagyban drágult, és a tendencia azt mutatja, hogy sokan egyre inkább otthon készítik el a fogásokat, ami gazdaságosabb a tudatosan összeválogatott alapanyagoknak köszönhetően, mintha készen vásárolnák meg” – tette hozzá a szakember.

sütés-főzés - olcsóbb mint az étterem
A sütés-főzés általában érdemben olcsóbb, mint az étterem. Fotó: Hulala

 

*

Olvasd rendszeresen az Insidernews.hu innovációs portál és partneroldalunk, az Insiderblog.hu innovációs híreit is!

https://insiderblog.hu/

insiderblog